Både i et miljø- og folkehelseperspektiv er sykkel en god løsning. I tillegg er Hamar allerede en kompakt by, og har alle forutsetninger for å bli landets beste sykkelby. Men dessverre har det gått feil vei. På kåringen over landets sykkelbyer, har Hamar falt fra en flott 4. plass, til 15. plass. Dette er for dårlig.
Om skribenten
Hilde Nyutstumoen er leder av Hamar Arbeiderparti og tredjekandidat på lista til kommunevalget. Hun jobber som seniorrådgiver i Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Vi vil gjøre Hamar til landets beste sykkelby. Men da må det både handling og vilje til.
Valgkampens beste grønne forslag
Pan leter etter valgkampens beste forslag for natur, miljø og klima. Har du tips? Skriv til tidsskriftetpan@gmail.com.
Du finner resten av serien her:
Raskt, trygt og effektivt på sykkel
Sykkelbyen må bli en egen satsning for Hamar, med mål om å bli landets beste sykkelby innen 2030. For å få det til må det utarbeides en egen sykkelbystrategi. I tillegg må det utarbeides planer, avsettes midler og dedikeres en egen ansvarlig for satsningen.
Vi vil ha en sammenhengende sykkeltrasé gjennom byen, med trygge krysningspunkter og egne traseer slik at syklistene ikke må velge fortauet eller dele plassen med bilene. De skal komme trygt frem.
I tillegg må sykkeltraseen på sikt utvides til også å omfatte Stange, Løten og Ringsaker. Da blir sykkel det foretrukne valget for rask og trygg transport på Hedmarken.
Og sist men ikke minst, må det opprettes et sykkelhotell. I 2017 fikk Hamar 750 000 kroner av Miljødirektoratet til formålet. Men hva har skjedd? Ingenting! Nå må ord gjøres om til handling. La oss gjøre Hamar til en sykkelby!