Dette er en noe forkortet versjon av en artikkel først publisert i Natur og Ungdoms medlemsblad Putsj (2/2019), som Pan samarbeider med.
Du har kanskje lenge tenkt at du vil “ta et bad i Oslofjorden på mandag”, og “slenge snøret ut fra ripa i Lofoten på onsdag”. At du vil “utforske byens severdigheter og kaféliv torsdag” og “slippe jubelen løs på toppen av tinden søndag”? Dette er argumentene Widerøe selv bruker for å selge inn “Norge Rundt-billetten” - den magiske billetten som lar deg fly akkurat så mye du vil i Norge i 14 dager, til en billig penge. Ikke nok med det, det er visst ikke skadelig for miljøet heller. Mange vil nok tenke at dette høres for godt ut til å faktisk være sant, men Widerøe forklarer heldigvis hvordan dette er mulig på nettstedet “vakrenordnorge.no”. Nettsiden er et samarbeid mellom Widerøe og NordNorsk Reiseliv.
Om skribenten
Marit Worpvik er redaktør i miljømagasinet Putsj!
Billetten som lar deg fly så mye du vil – uten å skade miljøet
"Hvis du flyr i stedet for å kjøre egen bil bidrar du faktisk til å spare CO2-utslipp."
De skriver følgende: “I Nord-Norge er Widerøe å regne som en del av kollektivtransporten og du kan fly med god samvittighet. Store avstander og få alternativer gjør at fly er helt nødvendig for at folk skal komme seg frem, f.eks. til jobb, skole og sykehus. Flyene vil gå uansett hvor mange (eller få) som sitter ombord, så hvis du flyr i stedet for å kjøre egen bil bidrar du faktisk til å spare CO2-utslipp. Kombinerer du i tillegg Norge Rundt-billetten i luften med sykkel på bakken, se wideroe.no/flyandbike, så har du en ferie uten ekstra Co2-utslipp.”
Kynisk og gal sammenligning
Her er plutselig skillet mellom å fly fordi det er helt nødvendig, og det å reise opp, ned, bort og frem i 14 dager som turist, visket vekk. Å kalle flyreiser som turister benytter seg av “kollektivtransport” er mildt sagt problematisk. Ja, flytrafikk kan gå under kollektivtransport, men dette ordet er ikke valgt tilfeldig. Widerøe er helt tydelig bevisste på hvilke positive assosiasjoner folk flest knytter til dette ordet. Det forbindes med transportmidler med lave utslipp, som buss, trikk og tog. Å oppfordre til et to ukers flymaraton, er noe ganske annet enn å ta fly til et viktig møte eller til sykehuset. Det blir vanskelig å ta disse argumentene seriøst når de forsvarer noe helt annet enn hva flyselskapet faktisk selger.
Widerøe velger å trekke frem at det er nødvendig med fly slik at folk kan komme seg frem til jobb, skole og sykehus. Når ble det normalt å fly til skole eller jobb i Norge? Folk flest kan faktisk sykle, ta buss eller tog til skole og jobb. Studenter som studerer langt hjemmefra og som vil raskt hjem, benytter seg nok ofte av fly. Likevel er det å fly hjem til jul, noe annet enn å fly Norge rundt fordi det er lagt til rette for det.
At flyene går uansett er ikke en rettferdiggjørelse
Widerøe påstår at du kan rettferdiggjøre disse flyturene fordi flyene ville fløyet uansett. Det blir litt som at kleskjeder som benytter seg av slavekontrakter sier "kjøp buksene med god samvittighet, for de er allerede laget". Widerøe ville ikke ha fløyet om det ikke var marked for det. Det er ingen selskaper noe sted i verden som flyr rundt uten passasjerer over lengre tid. Anbudsruter eller ei - et tilbud vil alltid påvirkes av etterspørsel. Uansett hvordan Widerøe snur og vender på det, så er det større profitt og økende etterspørsel etter flyturer i nord selskapet ønsker med dette samarbeidet med NordNorsk Reiseliv. Om denne billetten slår an, vil den åpne for flere avganger. Flere avganger vil alltid bety større utslipp.
Tomeito, tomato. Eller?
Og å si at man skal bruke sykkel på bakken, etter å ha flydd rundt hele Norge i to uker…? Joda, alle monner drar, men dette er litt som å bestille en enorm meny fra Burger King, mens du passer på at brusen er sukkerfri fordi du er på slanker’n.
Å fly 1 kilometer med fly forurenser i snitt 340 gram CO2 per person. Til sammenligning havner buss på 27 gram, tog på 24 gram og elbil på 19 gram. Å skape et marked for noe som i snitt forurenser godt over 10 ganger mer enn tog og buss, med feilinformasjon og grønnvasking, hører ikke hjemme i Norge i 2019. Transportsektoren er den største kilden til utslipp i Norge, med hele 30 % av utslippene våre. Nordmenn flyr stadig mer, og lufttrafikken i Norge har hatt en jevn økning siden 1990. Vi har nå 11 år igjen på å kutte rundt 50% av utslippene våre globalt. Om dette ikke skjer, vil havnivåer stige, økosystemer vil bli ødelagt og vi vil få flere skogbranner. Vi kan vente mer tørke, raskere utryddelse av flere dyrearter, og korallrev vil være noe som tilhører fortiden. Det vil bli mer flom, og rent drikkevann vil om få tiår bli en global mangelvare som mange land vil måtte kjempe om. Å oppmuntre til å feie over norsk natur med unødvendige utslipp for å nyte synet av den, er selvmotsigende.
Pris og tilrettelegging styrer valgene våre
Hadde ikke “Norge Rundt-billetten” eksistert, hadde det nok fortsatt vært et marked for å fly fra den ene kanten av Norge til den andre. Likevel er pris og tilretteleggelse virkemidler som har stor innflytelse på valgene vi tar. Selskaper som Widerøe må slutte å grønnvaske seg selv ukritisk. Å reklamere for en utslippsfest uten sidestykke, for så å påstå at det kan gjøres med god samvittighet, er ikke noe annet enn ren idioti. Om man skal oppholde seg i Norge i 14 dager som turist, har man mer enn nok tid til å ta tog og buss. Dét er en fin måte å oppleve Norge.