headerbilde
headerbilde

Appen mot Amazon

En grønn by er en levende by. Nå kommer apper som gjør det lettere å handle lokalt.

16.04.2021 / Eivind Hoff-Elimari FNDR

Av og til kan det virke som om det er uunngåelig at netthandel skal ta over fullstendig. Men lokalhandelen begynner nå å kjempe tilbake med nye våpen. Ett av dem er den norske appen FNDR som ble lansert i 2017. Du laster ned appen, søker opp det du er på jakt etter og får opp en liste over lokale butikker i nærheten av der du befinner deg som har akkurat det du trenger.

- Vi er små og ennå ikke perfekte, men jeg tror at om tyve år, så er digitalt assistert lokal handel minst like utbredt som netthandel på tvers av landegrensene. Fordi det er flere som har interesse av at lokalmiljøer skal bestå enn av at nettgiganter skal tjene enda flere milliarder. Men først krever det altså at byer aktivt bestemmer seg for å stå sammen for å tilby en enda bedre handelsopplevelse enn nettet, sier FNDRs gründer Ina von Turow.
- Handelen er som ethvert økosystem. Jeg har lenge bekymret meg for de kommersielle kårene til små butikker. Men nå ser jeg at kjedene også begynner å merke en nedgang, og da håper jeg at flere vil forstå at det er helheten og mangfoldet som teller, det er sammensetningen av liten og stor, produkter og opplevelser, som gjør at våre byer er attraktive. Dette handler faktisk om å ta aktive valg om vår byutvikling. Vi må velge å gå fremover sammen, som attraktive økosystemer, og ikke bare se enkeltbutikker. Ingen enkeltbutikker klarer konkurransen mot globale kjemper alene. Men sammen har vi en god sjanse! Samlet er byene våre fortsatt bedre enn nettet. Vi bare vet det ikke ennå, fordi byer flest ennå ikke har valgt å stå sammen digitalt. Men nå starter det! sier Ina.

Pan

Likte du saken? Lik og følg Tidsskriftet Pan på Facebook eller Twitter og les flere Pan-artikler her

FNDR teamet mtime20180910131157 |

Solidaritet med hverandres jobber
FNDR-gründeren sier at hver gang vi velger å søke etter ting på de store søkemotorene som leder oss til utenlandske butikker, så velger vi bort norsk næringsliv, klikk for klikk. Og at de færreste tenker over dette før det berører deres egne jobber. Men det å appellere til solidaritetsfølelse har historisk sett ikke vært like effektivt som å appellere til folks praktiske sans. Så hva om det rett og slett ble enklere å handle lokalt enn på nett? Ville folk valgt annerledes hvis de visste at det aller meste av det de leter etter faktisk finnes i nærheten av dem? Ina tror det.
- Problemet hittil har jo vært at små butikker ikke har hatt en felles plattform for å gjøre lokale kunder oppmerksomme på alt det flotte de har, og mange folk har ikke tid til å gå rundt og lete etter ting. Så virker det enklere å handle fra sofaen, og mens folk gjør det så glemmer de ofte at det å få ting levert faktisk ikke alltid er så enkelt. Man må ofte være hjemme fra jobb eller stå i kø på postkontoret. Og det er slett ikke alle som liker ideen om å gi Amazon tilgang til hjemmene sine med elektroniske nøkler. Poenget mitt er at det finnes en alternativ fremtid, men vi må velge den! Nå har vi altså valget. Det handler ikke bare om hvilket bymiljø vi vil ha, men også om menneskelige relasjoner, sier Ina.

Nytt liv i våre handlegater
- Med FNDRs digitale løsning beholder vi det unike i lokal handel, samtidig som vi utkonkurrerer netthandel på tid, opplevelse og effektivitet. På denne måten skal vi sammen skape nytt liv i våre handlegater, sier Ina.
- Og for politikere som ønsker å gjøre byene våre grønnere, så bør jo økt fokus på lokal handel til fots være en gave! ler hun.
- Alt de trenger å gjøre er å gå ut og støtte lokale digitale samhandlingsløsninger i media. De kan kanskje ikke fremme individuelle aktører, men det bør jo være innafor å gjøre folk oppmerksomme på at lokalhandelen har begynt å kjempe tilbake ved å ta i bruk ny teknologi, og at folk som ønsker å opprettholde levende lokalmiljøer nå har et nytt verktøy til disposisjon. Nå kan man bidra til lokalpatriotismen med handling, og ikke bare ord.
Til syvende og sist dreier det seg om enkelhet.
- Det finnes ingen enklere måte for butikker å digitalisere på enn FNDR-plattformen, sier von Turow og understreker at FNDR ikke tar en eneste krone før faktisk omsetning foreligger.
- Vi valgte å ikke operere med en fastpris fordi vi ikke kan garantere at vi er verdt det. Når noen først har handlet i appen så tar vi betalt fem prosent, som inkluderer korttransaksjonen, men butikken har da altså omsatt for tyve ganger så mye. Blir det ingen omsetning, koster det heller ingenting. Og det er gratis å bli med. Men heldigvis har de aller fleste butikkene som ligger ute i appen allerede en omsetning å vise til.

Henvendelser fra flere byer rundt i Norge
FNDR-teamet har fått henvendelser fra flere byer rundt om i landet. Den første var fra Arendal By AS, som er et samarbeid mellom kommunen og næringsdrivende for å styrke Arendal sentrum. Daglig leder Hanne Gulbrandsen så potensialet til FNDR-appen med en gang og tok turen til Oslo for å møte gründeren.
- I Oslo måtte jeg banke på mange dører for å introdusere appen, men i Arendal føler jeg det som om jeg har kommet til et dekket bord, forklarer Ina.
- Byen tok selv kontakt med meg, og organiserte et seminar der FNDR kunne gi en innføring for butikkene. Og folk i Arendal er skikkelig motivert! Det er fantastisk å se hvor fort det faktisk går og hvor dreven handelsstanden her i byen er. De har bare bestemt seg kollektivt for at dette får de til, og så går de i gang. Det er inspirerende å se at koordinert samhandling kan skje så fort og så effektivt!
Hanne Gulbrandsen og hennes kollega Siri Mojlanen er fulle av entusiasme.
- Det er jo ingen nedside ved å bli med i appen, sier Siri Mojlanen.
- Det koster ingenting å bli med, tjenesten er kjempeenkel å betjene og det er ingen faste kostnader. I tillegg er det kun en dags oppsigelse. Hvem er det som sier nei til noe slikt? Spesielt retailere som sliter i motvind bør ønske å prøve nye ting. Det er ingen grunn til å ikke gi dette en sjanse, sier hun entusiastisk.

Vi kan ta byene våre tilbake
- Tenk om vi får til dette med digitalt assistert lokal handel, sier Ina von Turow. Hvis logistikken er bedre, samtidig som man gjenskaper nærhet og opprettholder jobber lokalt, er det ikke da logisk at folk tar tilbake nærmiljøene sine? Det er ikke gitt at vi må inn i en fremtid hvor Amazon eier alt og tre droner virrer utenfor vinduene våre til enhver tid, med kameraene på. La oss huske på at "alle" dømte kinoene nord og ned da flatskjermer og strømming inntok stuene våre. Men besøkstallene øker faktisk. Folk liker å være sammen med folk! sier hun.
Hanne Gulbrandsen er enig.
- Det skjer så mye positivt i Arendal sentrum nå, og jeg tror FNDR-appen vil bidra til å forsterke dette. Vi er optimistiske med tanke på fremtiden.