Hva skjer om folk flest får bestemme klimapolitikken?

(fra Tidsskriftet Pans arkiv)

av Eivind Hoff-Elimari, Conseil Économique, Social Et Environnemental

Lavere fartsgrenser og reklameforbud er noen av forslagene som kom i går fra det franske «borgerrådet for klima» – bestående av 150 tilfeldig utvalgte franskmenn som har jobbet sammen siden oktober 2019.

Extinction Rebellion ble beskyldt for å lefle med udemokratisk tankegang da de i fjor foreslo at «borgerråd» satt sammen av vanlige mennesker kunne få fortgang i klimapolitikken. I Frankrike satte president Emmanuel Macron ned nettopp et slikt borgerråd som svar på «de gule vestene». Deres demonstrasjoner lammet Frankrike høsten og vinteren 2018-2019 etter at regjeringen hadde foreslått å øke CO2-avgiften på drivstoff. Samtidig var mange av «de gule vestene» svært opptatt av nettopp klima og miljø. Med dette bakteppet tok Macron initiativet til å velge ut 150 frivillige gjennom loddtrekning. Sammensetningen ble vektet slik at de utgjorde et representativt utvalg av befolkningen over 16 år, med hensyn til kjønn, alder, utdanning, yrke/aktivitet og bosted.

Mer radikale om reklame enn Grønn Ungdom
Oppgaven deres har vært å foreslå hvordan Frankrike innen 2030 kan kutte sine egne klimagassutslipp med 40 % fra 1990-nivået – det vil si 30 % fra dagens nivå. Siden oktober 2019 har de møttes sju lange helger for å jobbe fram forslagene. Macron har tidligere lovet å ta forslagene fra borgerrådet videre «uten filter» til beslutning, og har til og med forpliktet seg til å gjennomføre en folkeavstemning over forslag som borgerrådet mener bør avgjøres på den måten. Her er noen eksempler på forslag som regjeringen og nasjonalforsamlingen nå er utfordret til å vedta:
Fartsgrense på motorvei settes ned fra 130 til 110 km/t. Dette er spesielt interessant og modig i og med at nedsettelsen av fartsgrense på landevei fra 90 til 80 km/t i 2018 møtte sterk kritikk.
Reklameforbud for de mest klimafiendtlige varene og tjenestene – og for den mest usunne maten. Kampen mot tobakken er åpenbar inspirasjon. Og vel så interessant er forslaget om å kreve at reklame inkluderer oppfordringer til å forbruke mindre. Tenk deg klesreklame med underteksten «trenger du virkelig denne?». Dette går lenger enn til og med hva Grønn Ungdom har foreslått med hensyn til reklame i Norge.
Forbud mot nye flyplasser og utvidelse av eksisterende flyplasser. I tillegg vil borgerrådet avvikle innenriks luftfart innen 2025 for alle reisemål der det finnes et «lavkarbon»-alternativ (dvs. tog) som tar mindre enn fire timer. I praksis betyr det de aller fleste innenriksruter mellom Paris og andre byer.

Forslag til nye skatter
Selv om oppgaven til borgerrådet var å foreslå klimatiltak, har det samlet seg bak en rekke forslag med et bredere miljø- og naturperspektiv, f.eks.:

Borgerrådet skulle også uttale seg om finansieringen av det grønne skiftet. Flere av forslagene dreier seg om økte miljøavgifter, bl.a. for luftfart og kunstgjødsel, i tillegg til en ny skatt på 4 % på aksjeutbytte fra bedrifter som utbetaler mer enn 10 millioner euro.
Totalt var det 150 forslag, modnet gjennom de siste månedene, som borgerrådet diskuterte og voterte over i helgen. Kun ett falt: Forslaget om å redusere ukentlig arbeidstid fra dagens 35 til 28 timer i uka. 65 % stemte imot.
Mange av forslagene uttrykker ikke mer enn intensjoner, men et femtitalls forslag har borgerrådet formulert som fiks ferdige forslag til vedtak av parlament og regjering. I tillegg kommer forslag til en folkeavstemning om to spørsmål:

Hva nå?
Spørsmålet er hvordan folk vil reagere på en folkeavstemning om spørsmål som egentlig krever juridisk embetseksamen for å forstå. Faren er overhengende for at oppslutningen blir lav, og at de som stemmer, først og fremst uttrykker en stemme for eller mot Macron, alt avhengig av hva han anbefaler å stemme.
For klima, natur og miljø er de ca. 50 forslagene til endringene i vanlige lover og forskrifter mye viktigere. Macron har lovet borgerrådet en første tilbakemelding i et møte allerede 29. juni. Han har lovet å viderebringe forslagene «ufiltrert», men har selvsagt ikke forpliktet seg til å støtte dem. Hans parti La République En Marche har rent flertall i nasjonalforsamlingen, og dermed er det i praksis opp til ham og hans partifeller hvilke av forslagene som blir vedtatt.
Møtet finner sted dagen etter andre og siste runde i det franske kommunevalget 28. juni, der meningsmålingene tyder på at de grønne kan ende med ordfører og flertall i en rekke store byer. Om det skjer, vil Macron ha all interesse av å lytte til borgerrådets forslag.