headerbilde
headerbilde

Friluftsliv handler ikke om hvordan du ser ut

Journalist Benedicte Wessel-Holst i ukebladet KK skriver om hvor dyrt friluftslivsutstyr er, men problemstillingen drukner dessverre i et unyansert fokus på at ei turbukse øker rumpestørrelsen med 35 %.

16.04.2021 / Christine Myrseth og Nina Frydenlund Darya Tryfanava / Unsplash

Darya tryfanava e Zb Wq 48o Bw unsplash mtime20200706211513 | Darya Tryfanava / Unsplash

For en tur til Lofoten går Wessel-Holst til innkjøp av alt utstyr, og befinner seg i en verden som for henne er helt ukjent. Det vil si; hun er vant til å bruke mye penger på klær, men ikke på såkalte fritidsklær. Dette er klær som har byttet ut design med funksjon, mener hun, og klager over at rumpa hennes ser 35% større ut i en turbukse. Hun finner det også nødvendig å henvise til at fleecegenseren hun plukker med seg er størrelse XXL – uten at det er klart hvorfor størrelsen på plagget var relevant for budskapet. Unødvendig omtale av klesstørrelser er uheldig hvis man skal bekjempe kroppspress i samfunnet ifølge Sunn Fornuft Plakaten til bloggere og influencere, og bør kunne fungere som en god retningslinje for journalister også.

Christine Myrseth og Nina Frydenlund mtime20200706212325

Om skribentene

Christine Myrseth (t.v.) og Nina Frydenlund er koordinatorer i Forum for natur og friluftsliv i hhv. Troms og Østfold.

Denne artikkelen treffer som et sleivspark langt bak på tribunen, men hun har også noen poenger som er verdt å ta med i videre diskusjon.

Økonomi

Nordmenn generelt har mye fritid og bra økonomi. Vestlandsforskning konkluderte i 2019 med at vi bruker omtrent 15 milliarder i året på sportsutstyr, og at friluftslivet i så måte er en miljøversting. Legg til at mange reiser med privatbil eller fly for å komme seg på de mest spektakulære turene, så kan man trygt si at nordmenn kommer høyt på lista over karbonutslipp per person. Dette nevnes ikke i KKs lille innlegg, men et slikt forbruk av klær og reiser er ikke holdbart.

Artikkelen treffer som et sleivspark langt bak på tribunen, men hun har også noen poenger som er verdt å ta med i videre diskusjon.

Heldigvis er dette i ferd med å endre seg. Det er stort fokus på å reparere saker som er fullt brukelige, eller kjøpe klær og utstyr brukt. Det arrangeres byttedager, utlånsordninger og kurs i reparering av turutstyr. Spesielt blant de yngre er det viktig å ikke handle unødvendige saker og det er hipt å kjøpe brukt.

Nå med koronakrisen har det blitt enda tydeligere hvor viktig naturen er for rekreasjon og fysisk aktivitet. Å ha natur nære der man bor, er viktigere enn noen gang for å ivareta vår fysiske og mentale helse. Dette betyr at lavterskel tilbud som nærturer blir mer brukt, og reising er som mange nå har skjønt, ikke nødvendig, så lenge man har natur i nærheten av der folk bor.

Utseende

«Naturen har nærmest blitt et moteshow, og stiene en catwalk», sier Per Ingvar Haukeland, seniorforsker på Institutt for friluftsliv ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) til NRK i en artikkel som omhandler rapporten fra Vestlandsforskning. Vi synes det er problematisk at KKs journalist bidrar til å opprettholde dette synet. Hun avslutter innlegget sitt med: «Men som ekte turfolk sier – overlever du ekspedisjonen i sportsbutikken – er du klar for hva som helst ute i naturen.» Vi regner med at dette er et humoristisk blikk på det hele, men det er så langt fra vår virkelighet at vi også må kommentere dette.

Vi tror fokus på utseende, kropp og utstyr er enda større nå enn da vi vokste opp, og forskning viser at kroppspress er et reelt helseproblem. I sosiale medier poserer influencere på topptur i yogabukser, topp og bar mage, uten en svettedråpe eller hårstrå på feil sted. Er dette hva vi ønsker at ungene våre skal tro at friluftslivet handler om? Vi tror at dette dessverre er med på å avskrekke ungdom og andre som føler at de ikke passer inn i dette glansbildet fra å delta i friluftslivet. Dette jobber vi for å motvirke, og vi håper flest mulig kan få fortsette å oppleve at friluftslivet er inkluderende og tilgjengelig for alle. Naturen er et fristed fra press og jag – der mestring, naturglede og rekreasjon er i fokus, ikke hvordan du ser ut i turbuksa di.